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Atelier für Temporäre Architektur und Neue Medien

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Wetware
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2010

szenario, wissenschaftskommunikation, forschung

2003 gelang es amerikanischen Wissenschaftlern, den Text eines Kinderliedes im Genom eines einfachen Bakteriums zu schreiben, fixieren und wieder auszulesen.

Wie werden wir mit diesen Organismen in Maschinen umgehen?

»Wetware« ist eine Serie fiktiver Prototypen, die drei unterschiedliche Interaktions-Szenarien illustrieren.Neben der Maschinerie zur Synthetisierung und Injektion der DNA in den Zellkern, benötigt der Prozess Wasser und Zucker, um den Organismus zu brüten und am Leben zu halten. Das erste Szenario basiert auf unsere heutigen Interaktion mit Technologie. Eine »Black Box«, ein Gerät dessen Inneres wir weder sehen noch kennen, kann mit Patronen Wasser und Zucker bestückt werden. Das zweite Szenario schlägt eine direktere Interaktionsform mit dem Organismus vor. Die Bakterienkultur ist durch ein Loch in der Mitte des Gerätes sichtbar. Der Benutzer muss sich um den Organismus kümmern, indem er ihm Wasser und Zucker in kleinsten Dosen zufügt. Das dritte Szenario geht davon aus, dass die Bakterienkultur das Gerät verlassen hat und nun im Körper des Benutzers wächst. Um an die gespeicherten Daten zu gelangen, muss der Benutzer einen Abstrich seiner Mundschleimhaut durchführen.

Dieses Projekt hat nicht zum Ziel, konkrete Designvorschläge zu liefern. Vielmehr soll es die Technologie anhand eines Science-Fiction-Szenarios vermitteln und eine Diskussion hervorbringen.

In 2003 an american research team managed to write, fix and read a songs lyrics in the genome of simple bateria 1,2. The bacterium »Deinococcus radiodurans« is one of the simplest and oldest organisms on earth. The organisms rather simple genetic-code was augmented by a strain of artificial-code, wich held information in form of a childrens song. This modified genome was synthesized, processed and injected into a cell nucleus. The data can now be retrieved without beeing damaged.

What if this technology experiences the same process of miniaturization as computers have,in the past 50 years? How are we going to treat these organisms in machines? Are they organisms? Are they machines?

»Wetware« is a set of fictional prototypes, that illustrate three different interactions with the oranism.

Today the process takes time and substantial laboratory equipment, but that was the case with computers in the 1960s as well. Apart from the machinery for synthesizing and injecting the DNA into the nucleus, water and sugar is needed for breeding and for keeping the organism alive. In this modified bacterial culture, thousands of copies of data exist and reproduce.

The first scenario is based on our current interaction with technology. A black box, a device of wich we do not know or see the inside, can be equipped with cartridges of water and sugar. We do not see the organism, we only buy cartridges, like we do with printers today.

The second scenario suggests a more direct interaction with the organism. The bacterial culture is visible through a hole in the middle of the device. The user has to take care of the organism himself by supplying water and sugar in minute doses.

The third scenario is based on the assumption that the bacterial culture is not constrained to a device, but has entered the users body. For accessing the stored data, the user has to take a smear-test from his oral mucosa.

The project does not aim to give concrete design proposals. It is rather made to impart the technology and to evoke a discussion.